ZAPRASZAMY NA NOWĄ EDYCJĘ szkolenia:
Podstawowy kurs masażu stóp On Zon Su 按踵術 - starożytna chińska refleksologia stóp. Kurs dziewięcioczęściowy. Warszawa, XI 2024 - VI 2025 roku. Prowadzi Lada Malinakova.
Informacje i zapisy:
Lada Malinakova, Marian Nosal, komórka: 571245333; stacjonarny: 224785715, więcej…
ĆWICZENIA ONLINE: Qigong Jadeitowej Księżniczki ONLINE, ćwiczenia dla zdrowia i witalności. Środy i piątki 7:45-9:15 - Warszawa, i Internet cały. Prowadzi Lada Maliňáková-Nosal, więcej…
ĆWICZENIA ZDROWOTNE: Zajęcia ONLINE Qigong oraz Tai Chi, styl Chang San Feng we wtorki 19:00 i czwartki 19:30 Warszawa, i Internet cały. Prowadzi Lada Maliňáková-Nosal, więcej…
Logo tej strony www
Logo tej strony - Huangdi Żółty Cesarz wpółtwórca taoizmu, akupunktury i tradycyjnej chińskiej medycyny. Gawron na Słońcu i Ropucha na Ksieżycu pochodzą z szaty pogrzebowej z około 300 r. p.n.e. odnalezionej w 1972 roku w miejscowości Mǎwángduī (馬王堆) w Chinach.
Logo tej strony - Huangdi Żółty Cesarz |
Gawron na Słońcu to symbol pierwiastka Yang (陽 / 阳) |
Żaba na Księżycu to symbiol pierwiastka Yin (陰 / 阴) |
A naszym zadaniem jest poszukiwanie równowagi i harmonii Yin/Yang, czyli Tai Chi (Taiji / 太極 / 太极 )
Komentarz mistrza starożytnej taoistycznej szkoły Gong, doktora Ming Wonga C. Y.:
"W środku słońca na rysunku jest czarny ptak z dwiema nogami. Powinien mieć trzy, ale ma tylko dwie, trzecia została zamazana. Trzecia noga jest tajemnicza, symbolizuje ona sekret natury, jest widoczna i nie jest widoczna, ale powinna tam być. Współcześni, którzy mówią, że ptak ma dwie nogi, nie rozumieją historii tradycji. Trzecia noga jest jak x y z (to tamto coś jeszcze innego).
Komu uda się zobaczyć czarnego ptaka w słońcu? Spróbujcie zobaczyć to rano. Piejąc o poranku kogut wzywa słońce, żeby wzeszło.
Górna część szaty pogrzebowej z Mǎwángduī (馬王堆) |
Zaś na tle księżyca widać królika i ropuchę. Ropucha ma w sobie trochę z trucizny, jest ciemna. Królik jest biały, stoi na lekarstwie, na eliksirze, który znajduje się w moździerzu. Królik przygotowuje eliksir, ropucha pragnie go ukraść (patrz historia łucznika Yi: bardzo piękna kobieta kradnie eliksir, wskakuje na księżyc i staje się ropuchą).
W 200 r. p.n.e. (z tej epoki pochodzi szata, z zachodu) tylko książęta studiowali medycynę, nieśmiertelność. Rodzina, która została pochowana w tym grobowcu, była rodziną możnych, ten zaś, kto zamazał trzecią nogę czarnego ptaka, był kimś z ludu i zrobił to z niewiedzy, ponieważ nie rozumiał znaczenia tej trzeciej nogi.
Cała szata pogrzebowa z Mǎwángduī (馬王堆) |
Eliksir został przygotowany według specjalnych pomysłów i specjalnej wiedzy. W normalnych warunkach życie człowieka nie trwa nigdy dłużej niż 125 lat. Jeśli pragnie się więcej, jeżeli szuka się nieśmiertelności, to należy szukać czegoś więcej niż zawiera się w normalności, czegoś ponadnormalnego, jakiejś zupełnie innej wizji. Tao Te King nie mówi o normalnej wizji, logicznej (którą wszyscy znają; jest nią ptak z dwiema nogami i nie warto o niej mówić), tu chodzi o drogę ponadnormalną.
Wyobrażenie smoka zmienia się, w każdej epoce jest ono inne (ten smok wyobrażony na szacie jest raczej chudy). Smok jest w ciągłym ruchu. W różnych epokach i kulturach był on przedstawiany w rozmaity sposób: mógł być dłuższy, krótszy, grubszy, cieńszy, czasami przypominał bardziej dinozaura, czasami miał łuski.
Właścicielką szaty z grobowca była kobieta. Jej zwłoki zawierały wiele eliksirów, żołądek był jeszcze miękki.
Właścicielka szaty jest wyobrażona z pięcioma sługami, dwoma z przodu i trzema z tyłu. Jest wiekowa, już trochę garbata. Jej ubrania są piękne i wygodne. To są ubrania szlachty. W Korei tradycyjne ubrania są jeszcze podobne do tych, ponieważ żyła tam jedna z gałęzi dynastii z tej epoki.
Tygrys (biały tygrys z zachodu) na tym rysunku trochę przypomina psa. Również tygrys w każdej epoce wygląda nieco inaczej.
Okrągły pierścień reprezentuje niebo. Niebo jest okrągłe. Kwadratowy otwór jest ziemią (jak na starożytnych monetach). Jeśli patrzymy w górę, niebo wydaje się okrągłe; ziemia, gdy spojrzymy w dół: kwadratowa, jak dwie przystawione stopy.
Jest też nietoperz, który na rysunku wygląda trochę dziwnie, jest tajemniczy. Ma w sobie jakąś tajemniczą siłę nocną, związaną z poszukiwaniem szczęścia.
Nietoperz jest w sercu. Jest jak Małpa, kiedy jeszcze żyje w wodzie (nazywa się Mo Ci Cen) w epoce potopu. Wychodzi, żeby bawić się nocą jak nietoperz, podskakuje w górę i w dół.
Serce jest królem spraw ziemskich, mózg jest królem spraw niebiańskich. Siła nasienia albo wznosi się w górę. albo opada w dół. Kiedy wznosi się w górę, staje się wielkim umysłem. Kiedy opada w dół, staje się rozmnażaniem.
Najwyższa część szaty pogrzebowej z Mǎwángduī (馬王堆) - Gawron na Słońcu, Smok z Pochodnią i Ropucha na Ksieżycu |
Rysunek na tej szacie można również rozumieć jako wyobrażenie ciała ludzkiego. W myśli chińskiej świat jest tożsamy z tobą, ty jesteś tożsamy ze światem. I King: Fu Hsi patrzy na niebo, na ziemię, na zwierzęta, na owady, na rośliny, na wszystko. Potem rozgląda się dokoła, patrzy na siebie samego i zauważa, że cały świat zewnętrzny jest identyczny z całym światem wewnętrznym.
Nei King: rzecz najistotniejsza jest taka: ciało ludzkie jest światem, jest kuchnią, deszczem, górami, wszystkim.
W epoce, z której pochodzi szata z grobowca, jeszcze większość alchemików topiła kulę zrobioną z minerałów, ale istniała już pewna szkoła, ruch, który mówił, że nie ma potrzeby brania z zewnątrz elementów do tej kuli, są już one w środku: przy użyciu własnego wewnętrznego słońca, własnego wewnętrzengo księżyca można wyprodukować eliksir potrzebny do tego, aby pójść w górę. Jak Kundalini w Jodze; w Chinach jest podobnie, tylko że jest on tu nazywany smokiem, a nie wężem, ale to jest ta sama rzecz. Podstawowa siła z niskiego poziomu, która ulega przemianie. Aby oswoić smoka albo węża, nie potrzeba go wcale bić (umrze), ale nie jest dobrze go nie bić (odleci). Więc w jaki sposób okiełznać smoka? Trudne. Ale kto go okiełzna, ten dobrze będzie na nim latać. Trzeba patrzeć, patrzeć, myśleć."