ZAPRASZAMY NA NOWĄ EDYCJĘ szkolenia:
Podstawowy kurs masażu stóp On Zon Su 按踵術 - starożytna chińska refleksologia stóp. Kurs dziewięcioczęściowy. Warszawa, XI 2024 - VI 2025 roku. Prowadzi Lada Malinakova.
Informacje i zapisy:
Lada Malinakova, Marian Nosal, komórka: 571245333; stacjonarny: 224785715, więcej…
ĆWICZENIA ONLINE: Qigong Jadeitowej Księżniczki ONLINE, ćwiczenia dla zdrowia i witalności. Środy i piątki 7:45-9:15 - Warszawa, i Internet cały. Prowadzi Lada Maliňáková-Nosal, więcej…
ĆWICZENIA ZDROWOTNE: Zajęcia ONLINE Qigong oraz Tai Chi, styl Chang San Feng we wtorki 19:00 i czwartki 19:30 Warszawa, i Internet cały. Prowadzi Lada Maliňáková-Nosal, więcej…
Trawienie i przyswajanie żywności według dietetyki chińskiej medycyny
W tym artykule opiszę w zarysie anatomię i fizjologię przewodu pokarmowego, przemianę spożywanej żywności w Energię Qi i inne potrzebne do życia Substancje Podstawowe.
Dietetyka tradycyjnej chińskiej medycyny widzi wszystkie narządy związane z przyjmowaniem, przetwarzaniem i wydalaniem pokarmów i napojów, jako tak zwany Potrójny Ogrzewacz - San Jao. Potrójny Ogrzewacz składa się z Górnego, Środkowego i Dolnego Ogrzewacza.
Skonsumowana żywność na początku trafia do Środkowego Ogrzewacza. Następnie gruntownie przetworzona pojawia się w Górnym Ogrzewaczu, który kontynuuje ten proces i zaopatruje cały organizm w Qi, będące wynikiem pracy wszystkich trzech ogrzewaczy. Dolny Ogrzewacz jest odpowiedzialny za wydalanie niewykorzystanych resztek pokarmowych. Przed wydaleniem tych resztek Dolny Ogrzewacz odzyskuje z otrzymanej ze Środkowego Ogrzewacza miazgi pokarmowej użyteczne substancje i energie.
Funkcje Potrójnego Ogrzewacza są bardzo skomplikowane, subtelne i nie można ich opisać kilkoma zdaniami. Można je jednak łatwo przybliżyć trzema słowami: maceracja, mgła i odprowadzanie. Maceracja zachodzi w Środkowym Ogrzewaczu. Jest to rodzaj zupy z pożywieniem w Żołądku, podgrzewanej przez Śledzionę. Mgła, to forma Qi z jaką pracuje Górny Ogrzewacz, a odprowadzanie, to główna funkcja Dolnego Ogrzewacza.
Do Środkowego Ogrzewacza należą Żołądek i Śledziona.
Górny Ogrzewacz, to Płuca i Serce.
Dolny Ogrzewacz, to Wątroba, Pęcherzyk Żółciowy, Nerki, Pęcherz Moczowy, Jelito Cienkie i Jelito Grube.
Z punktu widzenia trawienia najważniejsze są Żołądek i Śledziona. Ta, wchodząca w skład Środkowego Ogrzewacza para narządów Zang Fu odpowiada za przyjmowanie i wstępne, ale dość zaawansowane przetwarzanie żywności.
Tradycyjna chińska medycyna widzi Żołądek jako garnek w którym następuje maceracja spożytych pokarmów i napojów. Są one też rozkładane i dzielone na części: czystą (qing) i mętną (zhuo). Czystymi częściami zajmuje się Śledziona, która przesyła je do góry, a mętne przekazywane są w dół do Jelita Cienkiego.
Zapamiętajmy, że do zapewnienia właściwego przebiegu procesu maceracji w Żołądku potrzebne jest ciepło. Ciepło Żołądka jest produkowane przez Śledzionę, ale konieczne jest też dostarczanie go z zewnątrz, najlepiej poprzez spożywanie gotowanych oraz ciepłych pokarmów i napojów.
Następnie Śledziona powoduje unoszenie czystych frakcji pożywienia do Płuc, a czystych frakcji płynów do Serca. Czysta część pokarmów staje się w Płucach podstawą do powstania Qi. Czysta część napojów staje się w Sercu podstawą do powstania Krwi.
Dalszymi transformacjami mętnej części płynów zajmuje się Jelito Cienkie, a dalszymi transformacjami mętnej części pokarmów stałych Jelito Grube. Mętne części pokarmów stałych są transportowane w dół i wydalane przez Jelito Grube. Są to tak zwane mętne części mętnego stałego pokarmu. Zaś czyste części mętnego stałego pokarmu są w Jelicie Grubym odzyskiwane. Stają się one pourodzeniowym paliwem dla Yang Nerek lub dla ognia Ming Men.
Mętne części napojów są transportowane w dół i wydalane przez Pęcherz Moczowy. Są to tak zwane mętne części mętnych płynów. Zaś czyste części mętnych płynów są w Jelicie Cienkim odzyskiwane, jako tak zwane gęste płyny ciała Ye.
Jak widać tradycyjna chińska medycyna widzi trawienie, jako oddzielane czystych i mętnych części spożywanych pokarmów i napojów. Zajmuje się też odpowiednim ich przetwarzaniem, transportem i wykorzystaniem.
Należy zapamiętać, że Żołądek, jako "garnek z zupą " boi się suchości. Zupa musi być mokra, aby się nie przypaliła i aby w ogóle była zupą.
Śledziona z kolei "boi sie" wilgotności. Jej nadmiar może przytłumić Ogień Śledziony podgrzewający Żołądek i powodujący macerację zupy i destylację jej czystych i mętnych frakcji.
Podsumowując:
- Żołądek musi być ciepły i nawilżony.
- Śledziona nie lubi wilgotności.
Według niektórych starożytnych szkół medycyny chińskiej na tych dwóch prostych faktach opiera się nasze zdrowie.
Marian Nosal
Warszawa, 26 XI 2013 - 4 IX 2020
tradycyjnamedycynachinska.pl/dietetyka_tradycyjnej_chinskiej_medycyny/trawienie/index,pl.html