Huang Ti

AKUPUNKTURA I TRADYCYJNA MEDYCYNA CHIŃSKA

   wersja do druku 
Strona glówna » Informacje o tej stronie www » Logo tej strony www 
Jeżeli chcesz otrzymywać informacje o zajęciach i szkoleniach, podaj swój email:

W PAŹDZIERNIKU 2017 ZACZYNAMY WAŻNE SZKOLENIE: prof. dr Sun PeilinTradycyjna Medycyna Chińska Warszawska Szkoła Akupunktury Klasycznej Medycyny Chińskiej, kurs trzyletni Warszawa X 2017 - VI 2020 r. Prowadzą: prof. dr  Sun Peilin, prof. dr. Wang Weixiang, prof. dr  Wang Tianjun. , więcej…

Logo tej strony www

Logo tej strony - Huangdi Żółty Cesarz wpółtwórca taoizmu, akupunktury i  tradycyjnej chińskiej medycyny. Gawron na Słońcu i  Ropucha na Ksieżycu pochodzą z  szaty pogrzebowej z  około 300 r. p.n.e. odnalezionej w  1972 roku w  miejscowości Mǎwángduī (馬王堆) w  Chinach.

Logo tej strony - Huangdi Żółty Cesarz
Logo tej strony - Huangdi Żółty Cesarz

Gawron na Słońcu to symbol pierwiastka Yang (陽 / 阳)
Gawron na Słońcu to symbol pierwiastka Yang (陽 / 阳)
Żaba na Księżycu to symbiol pierwiastka Yin (陰 / 阴)
Żaba na Księżycu to symbiol pierwiastka Yin (陰 / 阴)
Akupunktura, ziołolecznictwo, dietetyka, masaż stóp On Zon Su. Szkoła Tradycyjnej Medycyny Chińskiej - Logo tej strony www dot.gif


A naszym zadaniem jest poszukiwanie równowagi i  harmonii Yin/Yang, czyli Tai Chi (Taiji / 太極 / 太极 )





Komentarz mistrza starożytnej taoistycznej szkoły Gong, doktora Ming Wonga C. Y.:

"W środku słońca na rysunku jest czarny ptak z  dwiema nogami. Powinien mieć trzy, ale ma tylko dwie, trzecia została zamazana. Trzecia noga jest tajemnicza, symbolizuje ona sekret natury, jest widoczna i  nie jest widoczna, ale powinna tam być. Współcześni, którzy mówią, że ptak ma dwie nogi, nie rozumieją historii tradycji. Trzecia noga jest jak x y z  (to tamto coś jeszcze innego).
Komu uda się zobaczyć czarnego ptaka w  słońcu? Spróbujcie zobaczyć to rano. Piejąc o  poranku kogut wzywa słońce, żeby wzeszło.

Górna część szaty pogrzebowej z Mǎwángduī (馬王堆)
Górna część szaty pogrzebowej z Mǎwángduī (馬王堆)

Zaś na tle księżyca widać królika i  ropuchę. Ropucha ma w  sobie trochę z  trucizny, jest ciemna. Królik jest biały, stoi na lekarstwie, na eliksirze, który znajduje się w  moździerzu. Królik przygotowuje eliksir, ropucha pragnie go ukraść (patrz historia łucznika Yi: bardzo piękna kobieta kradnie eliksir, wskakuje na księżyc i  staje się ropuchą).
W 200 r. p.n.e. (z tej epoki pochodzi szata, z  zachodu) tylko książęta studiowali medycynę, nieśmiertelność. Rodzina, która została pochowana w  tym grobowcu, była rodziną możnych, ten zaś, kto zamazał trzecią nogę czarnego ptaka, był kimś z  ludu i  zrobił to z  niewiedzy, ponieważ nie rozumiał znaczenia tej trzeciej nogi.
Cała szata pogrzebowa z Mǎwángduī (馬王堆)
Cała szata pogrzebowa z Mǎwángduī (馬王堆)

Eliksir został przygotowany według specjalnych pomysłów i  specjalnej wiedzy. W  normalnych warunkach życie człowieka nie trwa nigdy dłużej niż 125 lat. Jeśli pragnie się więcej, jeżeli szuka się nieśmiertelności, to należy szukać czegoś więcej niż zawiera się w  normalności, czegoś ponadnormalnego, jakiejś zupełnie innej wizji. Tao Te King nie mówi o  normalnej wizji, logicznej (którą wszyscy znają; jest nią ptak z  dwiema nogami i  nie warto o  niej mówić), tu chodzi o  drogę ponadnormalną.
Wyobrażenie smoka zmienia się, w  każdej epoce jest ono inne (ten smok wyobrażony na szacie jest raczej chudy). Smok jest w  ciągłym ruchu. W  różnych epokach i  kulturach był on przedstawiany w  rozmaity sposób: mógł być dłuższy, krótszy, grubszy, cieńszy, czasami przypominał bardziej dinozaura, czasami miał łuski.
Właścicielką szaty z  grobowca była kobieta. Jej zwłoki zawierały wiele eliksirów, żołądek był jeszcze miękki.
Właścicielka szaty jest wyobrażona z  pięcioma sługami, dwoma z  przodu i  trzema z  tyłu. Jest wiekowa, już trochę garbata. Jej ubrania są piękne i  wygodne. To są ubrania szlachty. W  Korei tradycyjne ubrania są jeszcze podobne do tych, ponieważ żyła tam jedna z  gałęzi dynastii z  tej epoki.
Tygrys (biały tygrys z  zachodu) na tym rysunku trochę przypomina psa. Również tygrys w  każdej epoce wygląda nieco inaczej.
Okrągły pierścień reprezentuje niebo. Niebo jest okrągłe. Kwadratowy otwór jest ziemią (jak na starożytnych monetach). Jeśli patrzymy w  górę, niebo wydaje się okrągłe; ziemia, gdy spojrzymy w  dół: kwadratowa, jak dwie przystawione stopy.
Jest też nietoperz, który na rysunku wygląda trochę dziwnie, jest tajemniczy. Ma w  sobie jakąś tajemniczą siłę nocną, związaną z  poszukiwaniem szczęścia.
Nietoperz jest w  sercu. Jest jak Małpa, kiedy jeszcze żyje w  wodzie (nazywa się Mo Ci Cen) w  epoce potopu. Wychodzi, żeby bawić się nocą jak nietoperz, podskakuje w  górę i  w dół.
Serce jest królem spraw ziemskich, mózg jest królem spraw niebiańskich. Siła nasienia albo wznosi się w  górę. albo opada w  dół. Kiedy wznosi się w  górę, staje się wielkim umysłem. Kiedy opada w  dół, staje się rozmnażaniem.
Najwyższa część szaty pogrzebowej z Mǎwángduī (馬王堆) - Gawron na Słońcu, Smok z Pochodnią i Ropucha na Ksieżycu
Najwyższa część szaty pogrzebowej z Mǎwángduī (馬王堆) - Gawron na Słońcu, Smok z Pochodnią i Ropucha na Ksieżycu

Rysunek na tej szacie można również rozumieć jako wyobrażenie ciała ludzkiego. W  myśli chińskiej świat jest tożsamy z  tobą, ty jesteś tożsamy ze światem. I  King: Fu Hsi patrzy na niebo, na ziemię, na zwierzęta, na owady, na rośliny, na wszystko. Potem rozgląda się dokoła, patrzy na siebie samego i  zauważa, że cały świat zewnętrzny jest identyczny z  całym światem wewnętrznym.
Nei King: rzecz najistotniejsza jest taka: ciało ludzkie jest światem, jest kuchnią, deszczem, górami, wszystkim.
W epoce, z  której pochodzi szata z  grobowca, jeszcze większość alchemików topiła kulę zrobioną z  minerałów, ale istniała już pewna szkoła, ruch, który mówił, że nie ma potrzeby brania z  zewnątrz elementów do tej kuli, są już one w  środku: przy użyciu własnego wewnętrznego słońca, własnego wewnętrzengo księżyca można wyprodukować eliksir potrzebny do tego, aby pójść w  górę. Jak Kundalini w  Jodze; w  Chinach jest podobnie, tylko że jest on tu nazywany smokiem, a  nie wężem, ale to jest ta sama rzecz. Podstawowa siła z  niskiego poziomu, która ulega przemianie. Aby oswoić smoka albo węża, nie potrzeba go wcale bić (umrze), ale nie jest dobrze go nie bić (odleci). Więc w  jaki sposób okiełznać smoka? Trudne. Ale kto go okiełzna, ten dobrze będzie na nim latać. Trzeba patrzeć, patrzeć, myśleć."