Huang Ti

AKUPUNKTURA I TRADYCYJNA MEDYCYNA CHIŃSKA

   wersja do druku 
Strona glówna » Chińska klasyczna literatura medyczna, filozoficzna i taoistyczna » Huangdi Neijing, Klasyka Wewnętrznej Medycyny Żółtego Cesarza » Lingshu, Oś Niebiańska czyli Kanon Akupunktury » Lingshu, Oś Niebiańska czyli Kanon Akupunktury, rozdział 47 
Jeżeli chcesz otrzymywać informacje o zajęciach i szkoleniach, podaj swój email:

Huangdi Neijing Lingshu, Klasyka Wewnętrznej Medycyny Żółtego Cesarza, Oś Niebiańska czyli Kanon Akupunktury, rozdział 47

 W tym dziale podam fragmenty podstawowego dla akupunktury i tradycyjnej medycyny chińskiej dzieła Huangdi Neijing Lingshu, czyli części drugiej Klasyki Wewnętrznej Medycyny Żółtego Cesarza o podtytule Oś Niebiańska czyli Kanon Akupunktury. Są to fragmenty najbardziej istotne dla studentów, lekarzy, terapeutów i pacjentów tradycyjnej medycyny chińskiej.

..
Człowiek otrzymuje życie
za pośrednictwem swojej krwi –i- tchnień ( xue qi)
swoich esencji –i - duchów ( jing shen ducha ożywczego)
tak, aby móc dopełnić swego przeznaczenia zgodnie z  własną naturą (…)
Pięć zang ma za zadanie gromadzenie
esencji –i - duchów,
krwi –i - tchnień ,
Hun i  Po.
Sześć fu jest odpowiedzialne za przerabianie płynów i  zbóż
i za właściwe krążenia płynów ciała..


Pięć zang mają za zadanie gromadzenie (cang) esencji/duchów (jing shen duch ożywiający),
Krwi -i-tchnień (xue qi), Hun i  Po.
Sześć fu mają za zadanie przemianę (hua) płynów i  ziaren i  zapewnienie krążenia (xing) płynów ciała (jin zye).

Meridiany (jing mai 經脈) są tym co sprawia, że krew i  tchnienia krążą (xing 行), tym co podtrzymuje (ying 營) yin i  yang, co namaszcza system mięśniowy (jin 筋) i  kości i  pozwala na właściwe funkcjonowanie stawów (guan jie 關節).

Tchnienia obronne (wei qi 衛氣) są tym co ogrzewa ciało przenikając przez to co oddziela (fen rou 分肉), dają siłę warstwom skóry, wygładzają cou li (腠理), pozwalają na bezpośrednie zamykanie i  otwieranie (kai he 開闔)

Wola i  Zamysł (zhi yi 志意) jest tym co zarządza (yu 御) esencjami/Duchami (duchami ożywczymi jing shen 精 神), utrzymuje na miejscu Hun (魂 ) i  Po (魄 ), reguluje gorąco i  ciepło i  w sposób harmonijny łączy euforię i  gniew (xi nu 喜怒).

Tak więc gdy krew jest w  harmonii (he 和) meridiany krążą i  płyną, żywność (ying 營) jest dostarczna w  sposób nieprzerwany, mięśnie i  kości są silne I  pełne mocy a  stawy pracują doskonale.

Kiedy qi obronne jest harmonijne, dobroczynne wpływy łatwo przenikają do całego ciała (fen rou 分肉) r, warstwy skóry mają wlaściwą sprężystość cou li (腠理), są szczelnie zamknięte.

Gdy Wola i  cel są w  harmonii wówczas esencje/Duchy (ożywiające jing shen 精神) są skoncentrowane i  właściwe (zhuan zhi 專直). Ani Hun ani Po nie są rozproszone (san 散), nie pojawiają się ani żal ani złość a  (hui nu 悔怒) a  Pięć zang nie pozostaje pod wpływem czynników chorobotwórczych.
---





Tłumaczenia z jezyka chińskiego dzieła Huangdi Neijing Lingshu, czyli części drugiej Klasyki Wewnętrznej Medycyny Żółtego Cesarza o podtytule Oś Niebiańska czyli Kanon Akupunktury, w większości autorstwa profesor Elisabeth Rochat de la Vallée, przygotowane zostały na potrzeby seminariów tradycyjnej medycyny chińskiej i akupunktury w Centrum Sztuk Zdrowotnych ( www.CentrumSztukZdrowotnych.pl )
Pełne wersje tych tłumaczeń można nabyc w czasie szkoleń organizowanych przez Centrum Sztuk Zdrowotnych.



Akupunktura, ziołolecznictwo, dietetyka, masaż stóp On Zon Su. Szkoła Tradycyjnej Medycyny Chińskiej - Lingshu, Oś Niebiańska czyli Kanon Akupunktury, rozdział 47 dot.gif