Huang Ti

AKUPUNKTURA I TRADYCYJNA MEDYCYNA CHIŃSKA

   wersja do druku 
Strona glówna » Chińska klasyczna literatura medyczna, filozoficzna i taoistyczna » Huangdi Neijing, Klasyka Wewnętrznej Medycyny Żółtego Cesarza » Lingshu, Oś Niebiańska czyli Kanon Akupunktury » Lingshu, Oś Niebiańska czyli Kanon Akupunktury, rozdział 36 
Jeżeli chcesz otrzymywać informacje o zajęciach i szkoleniach, podaj swój email:

ZAPRASZAMY NA NAJBLIŻSZE SZKOLENIE: Akupunktura, ziołolecznictwo, dietetyka, masaż stóp On Zon Su. Szkoła Tradycyjnej Medycyny Chińskiej - Lingshu, Oś Niebiańska czyli Kanon Akupunktury, rozdział 36 Yifan_Yang.jpg Rozróżnianie i   leczenie powszechnych chorób skóry w   Klasycznej Medycynie Chińskiej.. – Obszerne wprowadzenie w   diagnostykę i   leczenie tych grup schorzeń. 8 - 9 IV 2017 r. Prowadzi prof. dr   Yifan Yang., więcej… Prosimy o  zgłaszanie chęci uczestniczenia w  tym szkoleniu. Informacje i  zapisy: Marian Nosal, komórka: 697113930; stacjonarny: 224785715

Huangdi Neijing Lingshu, Klasyka Wewnętrznej Medycyny Żółtego Cesarza, Oś Niebiańska czyli Kanon Akupunktury, rozdział 33

 W tym dziale podam fragmenty podstawowego dla akupunktury i tradycyjnej medycyny chińskiej dzieła Huangdi Neijing Lingshu, czyli części drugiej Klasyki Wewnętrznej Medycyny Żółtego Cesarza o podtytule Oś Niebiańska czyli Kanon Akupunktury. Są to fragmenty najbardziej istotne dla studentów, lekarzy, terapeutów i pacjentów tradycyjnej medycyny chińskiej.

...
Dzięki harmonijnemu połączeniu (he he), jin ye uzyskane z  Pięciu zbóż wytwarzają bogatą masę (gao), która we wnętrzu wsącza się w  wydrążenia kości, wzmacnia i  dopełnia (bu yi) mózg, szpik i  spływa aż do ud po stronie yin.
Ale jeśli yin i  yang nie łączą się harmonijnie (bu he), wówczas ye przelewają się (yi), spływają do yin (organy rozrodcze);
szpik i  ye osłabiają się w  miarę schodzenia w  dół;
i jeśli przepełnia się miara w  tym ściąganiu w  dół, tworzy się pustka (xu);
a kiedy ma miejsce pustka, lędźwie i  plecy są bolesne
a nogi obolałe.

Płyny ciała (yin ye 津液) Pięciu zang  Sześciu fu wznoszą się aż do oczu.
Ponieważ Serce znajduje się pod wpływem smutku
i tchnienia go zajmują (wypełniają go) nieprawnie,
wszystko razem (bing 並), system połączeń należący do Serca (xin xi) ulega ściśnięciu
a Płuca unoszą się i  płyny ye (jin ye 津液) przelewają się wierzchem.

Skoro jednak Płuca i  Serce nie mogą pozostawać cały czas uniesione, podnoszą się i  opadają i  dlatego właśnie kaszle się (szloch?) (ke) i  płyną łzy.

Płyny ciała (jin ye)
Pięciu zang i  sześciu fu wznoszą się wszystkie i  przenikają do oka;
jeśli Serce jest dotknięte smutkiem i  opanowały go tchnienia
(wypełniają go całkowicie i  bezprawnie – bing)
wówczas system połączeń właściwych dla Serca ściska się (xin xi);
gdy system ten jest ściśnięty, Płuca się wznoszą,
a gdy Płuca się wznoszą, płyny ye przelewają się górą.
A ponieważ system Serca i  Płuc nie może pozostawać wciąż na wysokościach,
co pewien czas się podnoszą a  co pewien czas obniżają;
dlatego też pojawia się kaszel (ke)
i dlatego płyną łzy (qi)







Tłumaczenia z jezyka chińskiego dzieła Huangdi Neijing Lingshu, czyli części drugiej Klasyki Wewnętrznej Medycyny Żółtego Cesarza o podtytule Oś Niebiańska czyli Kanon Akupunktury, w większości autorstwa profesor Elisabeth Rochat de la Vallée, przygotowane zostały na potrzeby seminariów tradycyjnej medycyny chińskiej i akupunktury w Centrum Sztuk Zdrowotnych ( www.CentrumSztukZdrowotnych.pl )
Pełne wersje tych tłumaczeń można nabyc w czasie szkoleń organizowanych przez Centrum Sztuk Zdrowotnych.



Akupunktura, ziołolecznictwo, dietetyka, masaż stóp On Zon Su. Szkoła Tradycyjnej Medycyny Chińskiej - Lingshu, Oś Niebiańska czyli Kanon Akupunktury, rozdział 36 dot.gif